Gratis artikels

Inschrijven:
Als je graag onderstaande en nieuwe artikels ontvangt, schrijf je dan nu in, door hier je emailadres achter te laten. Daarna krijgt je een email toegestuurd waarop je eerst moet bevestigen. Na deze bevestiging ben je ingeschreven.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Inschrijven Uitschrijven

Verschenen Artikels

Deze artikels kunnen gratis gedownloaded worden door op het icoontje van de printer te klikken.

Hoe dikwijls laten stellen we iets uit? We doen het morgen, volgende week of volgende maand wel. We vinden gewoonlijk wel iets waarom het niet de juiste moment is. Alle mogelijke uitvluchten zijn wel goed…het is te laat, te vroeg, nog geen zomer of winter, er zijn belangrijker dingen te doen, zal het morgen wel doen.

De dag van morgen komt nooit!

De kracht om iets te doen schuilt hem om NU de beslissing te nemen. Hoe zorgen we ervoor dat we onze beslissing nemen die krachtig genoeg is?

1.     Zorg eerst dat je de juiste fysiologie hebt. Wat wilt dit zeggen? De juiste lichaamshouding zorgt ervoor dat je makkelijker en beter de beslissing gaat nemen.

2.     Schrijf onmiddellijk voor jezelf minstens 10 redenen op waarom je iets enorm graag wilt. Als je dit moeilijk vind, schrijf dan minstens 10 redenen op waarom je het niet zou doen.

3.    Doe onmiddellijk iets dat ervoor zorgt dat je nodige actie neemt.

 

 

Iedere morgen beginnen met een goed gevoel. Eigenlijk gaat dit vanzelf met NLP. Een techniek die goed helpt is de volgende: Als je morgenvroeg opstaat en denk aan een moment, ja een moment dat je je goed voelde.

Als je even nadenkt zul je wel zo’n moment kunnen bovenhalen.Waarschijnlijk is dit een beeld, een geluid of een gevoel, waaraan je denkt. Probeer dit vast te houden. Voor sommigen gaat dit moeilijk voor anderen gemakkelijker. Als dit moeilijk gaat, probeer dit dan minstens 1 minuut, en de volgende morgen nog een minuut langer, zodat je na een week je al enkele minuten kunt goed voelen als je wakker wordt.

Als het om de één of andere reden tegenzit gedurende de dag, dan kan je altijd het goede gevoel oproepen waarmee je opgestaan bent. NLP kan niet voorkomen dat je geen tegenslagen hebt in je leven, maar je leert er wel beter mee om te gaan.

 

We hebben allemaal wel goede voornemens, maar hoeveel van die goede voornemens worden werkelijkheid? Meestal komen we niet verder dan bij dromen van die goede voornemens. Wanneer je denkt aan dat specifieke voornemens, dan , en als , maar als je het gaat plannen, wauw dat geeft kracht, dan heb je een doel!

Als je denkt aan dat goede voornemen, dat kan een beeld een geluid of een gevoel zijn, of wel een combinatie van deze, dan kan je, jezelf zien over een bepaalde tijd wanneer je het goede voornemen bereikt hebt.

Dit voornemen kan je dan specifiek gaan omschrijven en zo kan je een plan opstellen. Dit plan deel je dan op in kleine stukjes, zo dat het gemakkelijker wordt om je voornemens te bereiken. Het is belangrijk om te realiseren dat je bij ieder klein stapje naar je goede voornemens mag genieten, en daarvoor niet moet wachten totdat je, je goede voornemens hebt bereikt.

NLP helpt je doelen op te stellen en te verwezelijken, terwijl je er plezier aan beleeft!

 

Noem 5 dingen op om je goed te voelen en 5 dingen om je slecht te voelen. Wat ging het gemakkelijkste? De 5 goede of de 5 slechte dingen? Voor de meeste is het niet moeilijk om 5 slechte dingen op te noemen.

Nochtans zijn er vele manieren om je goed te voelen. Het luisteren naar muziek, of zelfs meezingen, dansen, een film kijken, een goed boek lezen zijn nog maar enkele dingen om je goed te voelen. Zijn ook dingen waaraan je kan denken, de moment dat je, je slecht of minder goed voelt.

Je kan zo’n goed moment herinneren door aan een geur een beeld, geluid of een gevoel te denken. Zoals bijvoorbeeld parfum kan je aan een bepaald moment of persoon doen herinneren. Een liedje waaropje de eerste keer je partner ten dans vroeg. Dit roept bepaalde goede gevoelens op. NLP helpt je hierbij om deze goede gevoelens te “ankeren” door bepaalde technieken, zodat je deze gevoelens of beelden snel kunt oproepen en vasthouden.

 

Het gebeurt wel eens dat we tegen een bepaalde situatie aankijken, zoals een sollicitatiegesprek. Als je de situatie als eens kan beleven, dan weet je dat het allemaal niet zo erg is, als er iets misgaat. Als je zo’n situatie ziet, dan is dit voor je hersenen hetzelfde als dat je de situatie daadwerkelijk zou beleven. Je hersenen maken geen verschil tussen iets dat je werkelijk beleeft of dat je zelf voor je ziet. Je kan toch nu ook je fiets voor je zien, niet? Je kan nu zelfs deze fiets laten veranderen van kleur en grootte. Dit is ook zo met situaties.

Ga naar het moment of de situatie dat je in gedachten hebt . Zie het moment vanuit je eigen ogen en realiseer dat er dingen kunnen misgaan. Als er dingen misgaan, dan is dit niet erg, want je blijft rustig en kalm en je voelt je veilig.

Je kunt waarschijnlijk wel een moment in gedachten nemen waar je rustig en kalm was, en dat je gemakkelijk kon reageren. Uiteindelijk is het niet erg om fouten te maken, trouwens falen bestaat niet wel feedback.

Door dit regelmatig te oefenen ga je helemaal anders aankijken tegen dat moment dat nog moet komen. Je hebt als het ware dit moment al verscheidene keren beleeft, en daardoor weet je, hoe je moet reageren. Je kan uiteraard een situatie niet in de puntjes voorbereiden, maar je kan wel zorgen dat je rustig en kalm blijft en je gevoelens onder controle hebt.

 

  • Stop pesterijen                                                                                                       

De schoolvakantie is juist gedaan…het school kan terug beginnen. Voor vele terug uitkijken naar de verhalen van de vrienden en vriendinnen. Voor andere een hele opgave…de herinneringen van de klas –of schoolkameraadjes, die hen bestookte met allerlei nare opmerkingen. Voor sommige is dit al genoeg om het nare gevoel terug naar boven te halen. Het is nu tijd om er iets aan te doen.

Een nieuw schooljaar, een nieuw begin zonder pesterijen. Nare opmerkingen zullen er altijd zijn, maar het is de kunst om hiermee om te gaan. Als de persoon merkt dat die nare opmerkingen op jou geen vat meer hebben, dan gaat dit automatisch wel stoppen, want dan vind die persoon dat niet grappig meer, en dan staat hij voor joker!

Als iemand je zou uitlachen, dan zou je deze persoon, in je gedachten, heel klein kunnen maken, en zeg nu zelf, iemand die heel klein is en staat te lachen, is eigenlijk zelf toch wel grappig, niet toch ? Zo zijn er wel meerdere manieren (technieken), die ervoor zorgen om met nare opmerkingen en pesterijen om te gaan, en niet enkel op school, dit kan ook in een werksituatie zijn. Je kan leren om in eender welke situatie en gelijk welk moment om met pesterijen om te gaan.

 

Er is een vooronderstelling van NLP dat zegt “De kaart is niet het gebied” Deze vooronderstelling is overgenomen door de Poolse graaf en wiskundige Alfred Korzybski.

Hiermee wordt bedoeld als verschillende mensen hetzelfde waarnemen, dan heeft iedereen wel iets verschillend waargenomen. Je neemt deze informatie tot je door je 5 zintuigen, nl. horen, zien, gevoel, reuk en smaak Tijdens de waarneming filtert je brein deze informatie gebaseerd op je waarden, overtuigingen, beslissingen, herinneringen en je culturele en sociale achtergronden.

Het is goed om begripvol te zijn bij een reactie van anderen en jezelf af te vragen wat de andere persoon bedoelt. Misschien is de reactie wel helemaal anders bedoelt dan dat je in je onbewuste hebt waargenomen.

Door een andere kijk op de situatie te hebben, kan je zo een betere communicatie hebben met jezelf en met anderen. Als iemand iets ‘naars’ zegt, dan kan je dat eerst in vraag stellen en van een andere kant bekijken vooraleer er minder goed op te reageren.

Als je meer hierover wilt weten, contacteer me dan op het nummer 03 448 27 99 ofwel per email Info@dirkclaessens.be

 

  • Communicatie                                                       

Communicatie bestaat voor 7% uit woorden 38% uit tonaliteit en 55% uit lichaamstaal.

Uiteindelijk vertel je meer met je lichaam dan dat je zegt met woorden

Als je iets tegen jezelf zegt met volle overtuiging en je voelt wat je zegt, je hele lichaam trilt van opwinding, dan zal je automatisch actie ondernemen. Dit werkt in beide richtingen, dus je kan er beter voor zorgen dat je goede, positieve dingen tot jezelf en anderen zegt. Het is trouwens bewezen dat als je ervoor zorgt dat je positief bent met volle overgave dat iedere cel in je lichaam positief wordt en je aanzet tot actie. Verander je houding, verandert je leven!

Als je het volledige rapport wilt lezen, schrijf je dan nu in, door hier te klikken

 

  • Examenvrees                                                       

Op de eerste plaats is het beter om ervoor te zorgen dat we op regelmatige basis onze leerstof geleerd hebben, dan is het veel makkelijker om een examen te beginnen en zijn onze kansen op slagen groter. “Herhalen is de moeder van de vaardigheden”

Als ik je vraag om een boek op 1 dag te lezen, dan is dit veel moeilijker dan iedere dag 10 bladzijden van dit boek te lezen.

Wanneer je verplicht bent om leerstof te studeren voor een “saai” vak, dan kan je er beter voor zorgen dat je er op één of andere manier plezier in vindt.

Dit kan op verschillende manieren, zoals jezelf op een positieve manier belonen nadat je gelezen hebt. Om de leerstof te begrijpen zijn er ook verschillende methoden om te leren. De ene persoon leert makkelijker als hij of zij het boek of de tekst voor haar of hem ziet, en zich een bepaald beeld bij kan vormen, terwijl de ander persoon makkelijker leert om de tekst hardop te lezen, en anderen leren beter door alles op te schrijven. Zo is er wel voor iedereen een leermethode om makkelijker te kunnen leren.

De leerkrachten zouden beter de verschillende methoden gebruiken in het onderwijzen, dan alleen de methode die ze zelf goed vinden zodat iedereen de leerstof beter begrijpt. Nog beter zou zijn dat NLP een vak wordt in het onderwijs.

Als je het volledige rapport wilt lezen, schrijf je dan nu in, door hier te klikken

 

  • Geven om een leven                                                

Rond de kerst –en nieuwjaarsperiode brengen de meeste van ons deze dagen door bij familie of vrienden, waarbij er gewoonlijk lekkere maaltijd bereid wordt en cadeautjes gegeven worden. Dit is een periode dat er ook kaartjes naar elkaar gestuurd worden als omdat we aan elkaar denken. Nieuwjaarsbrieven worden voorgelezen als blijk van dank en we wensen elkaar bij de jaarwisseling het beste voor het nieuwe jaar!

Toch zijn er mensen rond die de kerst –en nieuwjaarsperiode op een totaal andere manier doorbrengen. Lees verder

Op donderdag 29december 2011 was de dag aangebroken om ‘het Kerstfeest’ te laten doorgaan...een woord van dank

 

Verschenen Artikels


De artikels hieronder zijn te openen door op de titel te klikken. Deze artikels zijn in pdf-formaat. Als u geen Acrobat Reader hebt dan kan u die downloaden door hier te klikken.